A CUPRA és Mattias Ekström szerezte meg a PURE ETCR konstruktőri, illetve pilótabajnoki címét
A CUPRA és Mattias Ekström hódította el a PURE ETCR bajnoki címeit a
franciaországi Pau-Arnos pályán, autósport-történelmet írva az első elektromos
túraautó-bajnokság megnyerésével. Az 500 kW (680 LE) teljesítményű CUPRA e-Racer
járt a mezőny élén egy olyan szezon során, ahol igen kis különbség mutatkozott az
egyes versenyzők, illetve csapatok között.
Csaknem egy évtizeddel azután, hogy az első TCR koncepciómodellje kifejlesztésével
nagyban hozzájárult a túraautó-versenyzés megújulásához, majd 2015-ben elnyerte a
TCR International Series trófeáját, a vállalat tovább erősíti elkötelezettségét a
fejlesztés és a versenysport iránt. Mindemellett a CUPRA kulcsfontosságú elektromos
járműves ismereteket gyűjthet ezalatt, ami kulcsfontosságú mind az utcai, mind
pedig a versenyautók jövőbeni fejlesztése során.
"Gratulálunk Mattias Ekströmnek, Jordi Genének, Mikel Azconának, Nagy
Dánielnek és az egész CUPRA X Zengő Motorsport csapatnak! Mi, a CUPRA gárdája,
egyaránt nagy rajongói vagyunk a kihívásoknak és az ambiciózus kalandoknak - ami
éppúgy génjeinkből fakad, akárcsak a versenyzés" - hangsúlyozta Dr. Werner
Tietz, a CUPRA kutatás-fejlesztési alelnöke. "A PURE ETCR sorozatban elért
diadalunkkal megmutathatjuk a világnak, hogy elektromos technikával is lehet
szórakoztató és izgalmas a túraautó-versenyzés. Mindeközben a további tanulást,
illetve olyan technikák fejlesztését is lehetővé teszi számunkra, amelyeket a
jövőben már az utcai autókban láthatunk viszont. A CUPRA e-Racer révén szerzett
tapasztalatok hamarosan már azon CUPRA modellekben jelenhetnek meg, amelyekkel
ügyfeleink közlekednek a világ utcáin és országútjain."
Ekström és a CUPRA egyaránt a pilóta-, illetve konstruktőri
pontverseny élén érkezhetett a szezon utolsó versenyhétvégéjére, ám korántsem
tekinthették magától értetődőnek a bajnoki címet - azt ugyanis még a pályán kellett
bebiztosítaniuk. Csoportküzdelmei megnyerésével és a legjobb kvalifikációs idővel a
svéd pilóta már a hétvége kezdetétől egyértelművé tette, hogy a végső győzelemre
tör. A verseny során - annak ellenére, hogy egy vetélytársával adódott incidens
következtében a boxba kényszerült - Mattias végül az ötödik helyen végzett és
sikerült begyűjtenie a bajnoki címhez szükséges pontokat.
"Nagy büszkeséggel tölt el mindaz, amit a PURE ETCR történetének első
szezonjában sikerült elérnünk a CUPRA csapatával" - emelte ki Mattias
Ekström, a PURE ETCR bajnoka. "Egész évben nagyon erősnek éreztem magam a
CUPRA e-Racer volánja mögött, és tudtam, bárhová is megyünk, versenyképesek
leszünk. Öröm volt Mikellel, Jordival és Dániellel közös csapatban versenyezni,
illetve élvonalbeli versenyzőkkel megküzdeni a bajnokság során. Ez igazán
emlékezetes cím."
Mikel Azcona a szezon utolsó futamán és a bajnoki ranglistán is a
harmadik helyen végzett. Jordi Gené a szezon egyik legegyenletesebb teljesítményt
nyújtó versenyzőjeként a negyedikként, Nagy Dániel pedig tanulóévében a nyolcadik
helyen zárt.
Mindannyiuk eredményei kulcsfontosságúnak bizonyultak a CUPRA konstruktőri bajnoki
címének megszerzésében, 67, illetve 68 pont előnnyel győzve le a Romeo
Ferraris-M1RA és a Hyundai Motorsport N csapatát.
A CUPRA e-Racer útja a győzelemig
A PURE ETCR trófeájának elhódítása egy igazán ambiciózus projekt
csúcspontja, amelynek alapjait még 2017-ben fektették le. A CUPRA Racing már akkor
elkezdett dolgozni az első elektromos versenyautó megalkotásán, amikor még
teljesítményét, hatótávját, hőmérsékleti viszonyait és biztonságát illető számos
kérdés miatt igencsak utópiának számított a versenyzés e technikával. A vállalat
azonban határozottan és meggyőződéssel állt a kihívás elébe.
A CUPRA Racing a versenysportban évtizedek során összegyűjtött ismereteit és
tapasztalatait kamatoztatta, amikor minden korábbi referencia nélkül kezdett el
dolgozni egy koncepciómodell kifejlesztésén, mivel még versenyszabályzat sem állt
rendelkezésére, amihez igazodhatott volna. A mérnökök számos tanulmányt és
szimulációt végeztek, hogy a legmegfelelőbb technológiát választhassák a kitűzött
cél eléréséhez. Az általános koncepció kialakítása után az akkumulátorokat és a
motorokat - azaz különösen nehéz és terjedelmes szerkezeteket - kellett elhelyezni
a vázszerkezetben, illetve ki kellett alakítani az elektromos és elektronikus
alkatrészek struktúráját.
Több mint 5000 kilométernyi tesztelés, valamint az akkumulátor és a hozzá
kapcsolódó összes elektronikus rendszer integrálása után a CUPRA e-Racer - a PURE
ETCR versenysorozatra kifejlesztve és a gyártók körében egyedülállóan - készen állt
a versenyzésre.
A CUPRA Racing munkájának eredménye olyan futurisztikus megjelenésű versenyautó,
amelynek hátsó tengelyén négy elektromos motor produkál összesen 500 kW (680 LE)
csúcsteljesítményt és 960 newtonméter maximális forgatónyomatékot - álló helyzetből
mindössze 3,2 másodperc alatti gyorsulást téve lehetővé 100 kilométer/órás tempóra.
A CUPRA e-Racer 65 kWh energiatároló képességű, folyadékhűtésű akkumulátorral,
valamint a hátsó tengely innovatív kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzásával
(Torque Vectoring) készült. Utóbbi technika kanyarban mindenkor a lehető
legdinamikusabb menetteljesítményeknek megfelelően alakítja a belső és a külső íven
gördülő kerék közötti nyomatékeloszlást.
Mindjárt három győzelem a PURE ETCR nyitóidényében
A PURE ETCR nyitószezonja igencsak sikeresnek bizonyult a CUPRA X
Zengő Motorsport csapata számára, amely a márka és a magyar Zengő Motorsport
gárdája közötti partneri együttműködés eredményeként jött létre. A CUPRA e-Racer
már a Vallelunga Circuit (Olaszország) aszfaltcsíkján rendezett első futamon
jelezte, nagy eséllyel küzdhet a bajnoki címért.
Mikel Azcona történelmet írt, amikor az olasz pályán megnyerte a világ első
elektromos túraautó-bajnoki versenyét, ahol csapattársa, Mattias Ekström a harmadik
helyen végzett. A CUPRA X Zengő Motorsport versenyzőinek azonban nem ez volt az
egyetlen győzelme a szezon során, az Aragonban (Spanyolország) rendezett második
fordulóban ugyanis ismét diadalmaskodott a CUPRA e-Racer, ám ezúttal Ekströmmel a
volánnál.
Koppenhágában (Dánia) Ekström folytatta jó sorozatát és harmadikként zárt. A szezon
következő versenyhétvégéjét a Hungaroringen tartották, ahol Azcona újra az élen,
Ekström pedig ismét az első háromban végzett. Nem kevesebb, mint öt pilóta - három
közülük a CUPRA-csapatból - távozhatott a magyar pályáról matematikai eséllyel az
első PURE ETCR bajnoki cím elhódítására a sorozat utolsó fordulójában, amelyre
Pau-Arnosban (Franciaország) került sor.
A CUPRA már a versenyhétvége kezdetétől verhetetlennek bizonyult. Ekström és Azcona
egyaránt megnyerte csoportviadalát és "A hétvége királya" ("King of the Weekend")
címre esélyesen jutott a döntőbe. Mattias csoportja leggyorsabb körét teljesítve az
időmérőn is az élen végzett, így igen kedvező pozícióba került, hogy vasárnap
elhódíthassa a bajnoki címet - amit az egyik vetélytársával történt incidens
ellenére, a nagydöntőben végül ötödikként végezve meg is tett. A Pau-Arnosban
harmadiként befutó Azcona a bajnokságban is a harmadik helyen zárt, a CUPRA pedig
megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.
A PURE ETCR futamain elért sikerei mellett a CUPRA felbecsülhetetlen értékű
tapasztalatot is gyűjtött, amit máris felhasználhat új, legalább részben elektromos
utcai autói fejlesztésében. A piacra az idén bevezetett CUPRA Born és a 2024-ben
bemutatkozó Tavascan szintén e közvetlenül a versenypályáról származó ismeretekből
profitálhat.
A CUPRA az Extreme E tisztán elektromos versenysorozatában is rajthoz áll, amely a
világ távol eső részein zajlik, s célja, hogy a klímaváltozás következtében sérült
vidékek javát szolgálja.