25.10.2021

A CUPRA és Mattias Ekström szerezte meg a PURE ETCR konstruktőri, illetve pilótabajnoki címét

A CUPRA és Mattias Ekström szerezte meg a PURE ETCR konstruktőri, illetve pilótabajnoki címét

A CUPRA és Mattias Ekström hódította el a PURE ETCR bajnoki címeit a franciaországi Pau-Arnos pályán, autósport-történelmet írva az első elektromos túraautó-bajnokság megnyerésével. Az 500 kW (680 LE) teljesítményű CUPRA e-Racer járt a mezőny élén egy olyan szezon során, ahol igen kis különbség mutatkozott az egyes versenyzők, illetve csapatok között.

Csaknem egy évtizeddel azután, hogy az első TCR koncepciómodellje kifejlesztésével nagyban hozzájárult a túraautó-versenyzés megújulásához, majd 2015-ben elnyerte a TCR International Series trófeáját, a vállalat tovább erősíti elkötelezettségét a fejlesztés és a versenysport iránt. Mindemellett a CUPRA kulcsfontosságú elektromos járműves ismereteket gyűjthet ezalatt, ami kulcsfontosságú mind az utcai, mind pedig a versenyautók jövőbeni fejlesztése során.

"Gratulálunk Mattias Ekströmnek, Jordi Genének, Mikel Azconának, Nagy Dánielnek és az egész CUPRA X Zengő Motorsport csapatnak! Mi, a CUPRA gárdája, egyaránt nagy rajongói vagyunk a kihívásoknak és az ambiciózus kalandoknak - ami éppúgy génjeinkből fakad, akárcsak a versenyzés" - hangsúlyozta Dr. Werner Tietz, a CUPRA kutatás-fejlesztési alelnöke. "A PURE ETCR sorozatban elért diadalunkkal megmutathatjuk a világnak, hogy elektromos technikával is lehet szórakoztató és izgalmas a túraautó-versenyzés. Mindeközben a további tanulást, illetve olyan technikák fejlesztését is lehetővé teszi számunkra, amelyeket a jövőben már az utcai autókban láthatunk viszont. A CUPRA e-Racer révén szerzett tapasztalatok hamarosan már azon CUPRA modellekben jelenhetnek meg, amelyekkel ügyfeleink közlekednek a világ utcáin és országútjain."

Ekström és a CUPRA egyaránt a pilóta-, illetve konstruktőri pontverseny élén érkezhetett a szezon utolsó versenyhétvégéjére, ám korántsem tekinthették magától értetődőnek a bajnoki címet - azt ugyanis még a pályán kellett bebiztosítaniuk. Csoportküzdelmei megnyerésével és a legjobb kvalifikációs idővel a svéd pilóta már a hétvége kezdetétől egyértelművé tette, hogy a végső győzelemre tör. A verseny során - annak ellenére, hogy egy vetélytársával adódott incidens következtében a boxba kényszerült - Mattias végül az ötödik helyen végzett és sikerült begyűjtenie a bajnoki címhez szükséges pontokat.

"Nagy büszkeséggel tölt el mindaz, amit a PURE ETCR történetének első szezonjában sikerült elérnünk a CUPRA csapatával" - emelte ki Mattias Ekström, a PURE ETCR bajnoka. "Egész évben nagyon erősnek éreztem magam a CUPRA e-Racer volánja mögött, és tudtam, bárhová is megyünk, versenyképesek leszünk. Öröm volt Mikellel, Jordival és Dániellel közös csapatban versenyezni, illetve élvonalbeli versenyzőkkel megküzdeni a bajnokság során. Ez igazán emlékezetes cím."

Mikel Azcona a szezon utolsó futamán és a bajnoki ranglistán is a harmadik helyen végzett. Jordi Gené a szezon egyik legegyenletesebb teljesítményt nyújtó versenyzőjeként a negyedikként, Nagy Dániel pedig tanulóévében a nyolcadik helyen zárt.

Mindannyiuk eredményei kulcsfontosságúnak bizonyultak a CUPRA konstruktőri bajnoki címének megszerzésében, 67, illetve 68 pont előnnyel győzve le a Romeo Ferraris-M1RA és a Hyundai Motorsport N csapatát.

A CUPRA e-Racer útja a győzelemig

A PURE ETCR trófeájának elhódítása egy igazán ambiciózus projekt csúcspontja, amelynek alapjait még 2017-ben fektették le. A CUPRA Racing már akkor elkezdett dolgozni az első elektromos versenyautó megalkotásán, amikor még teljesítményét, hatótávját, hőmérsékleti viszonyait és biztonságát illető számos kérdés miatt igencsak utópiának számított a versenyzés e technikával. A vállalat azonban határozottan és meggyőződéssel állt a kihívás elébe.

A CUPRA Racing a versenysportban évtizedek során összegyűjtött ismereteit és tapasztalatait kamatoztatta, amikor minden korábbi referencia nélkül kezdett el dolgozni egy koncepciómodell kifejlesztésén, mivel még versenyszabályzat sem állt rendelkezésére, amihez igazodhatott volna. A mérnökök számos tanulmányt és szimulációt végeztek, hogy a legmegfelelőbb technológiát választhassák a kitűzött cél eléréséhez. Az általános koncepció kialakítása után az akkumulátorokat és a motorokat - azaz különösen nehéz és terjedelmes szerkezeteket - kellett elhelyezni a vázszerkezetben, illetve ki kellett alakítani az elektromos és elektronikus alkatrészek struktúráját.

Több mint 5000 kilométernyi tesztelés, valamint az akkumulátor és a hozzá kapcsolódó összes elektronikus rendszer integrálása után a CUPRA e-Racer - a PURE ETCR versenysorozatra kifejlesztve és a gyártók körében egyedülállóan - készen állt a versenyzésre.

A CUPRA Racing munkájának eredménye olyan futurisztikus megjelenésű versenyautó, amelynek hátsó tengelyén négy elektromos motor produkál összesen 500 kW (680 LE) csúcsteljesítményt és 960 newtonméter maximális forgatónyomatékot - álló helyzetből mindössze 3,2 másodperc alatti gyorsulást téve lehetővé 100 kilométer/órás tempóra. A CUPRA e-Racer 65 kWh energiatároló képességű, folyadékhűtésű akkumulátorral, valamint a hátsó tengely innovatív kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzásával (Torque Vectoring) készült. Utóbbi technika kanyarban mindenkor a lehető legdinamikusabb menetteljesítményeknek megfelelően alakítja a belső és a külső íven gördülő kerék közötti nyomatékeloszlást.

Mindjárt három győzelem a PURE ETCR nyitóidényében

A PURE ETCR nyitószezonja igencsak sikeresnek bizonyult a CUPRA X Zengő Motorsport csapata számára, amely a márka és a magyar Zengő Motorsport gárdája közötti partneri együttműködés eredményeként jött létre. A CUPRA e-Racer már a Vallelunga Circuit (Olaszország) aszfaltcsíkján rendezett első futamon jelezte, nagy eséllyel küzdhet a bajnoki címért.

Mikel Azcona történelmet írt, amikor az olasz pályán megnyerte a világ első elektromos túraautó-bajnoki versenyét, ahol csapattársa, Mattias Ekström a harmadik helyen végzett. A CUPRA X Zengő Motorsport versenyzőinek azonban nem ez volt az egyetlen győzelme a szezon során, az Aragonban (Spanyolország) rendezett második fordulóban ugyanis ismét diadalmaskodott a CUPRA e-Racer, ám ezúttal Ekströmmel a volánnál.

Koppenhágában (Dánia) Ekström folytatta jó sorozatát és harmadikként zárt. A szezon következő versenyhétvégéjét a Hungaroringen tartották, ahol Azcona újra az élen, Ekström pedig ismét az első háromban végzett. Nem kevesebb, mint öt pilóta - három közülük a CUPRA-csapatból - távozhatott a magyar pályáról matematikai eséllyel az első PURE ETCR bajnoki cím elhódítására a sorozat utolsó fordulójában, amelyre Pau-Arnosban (Franciaország) került sor.

A CUPRA már a versenyhétvége kezdetétől verhetetlennek bizonyult. Ekström és Azcona egyaránt megnyerte csoportviadalát és "A hétvége királya" ("King of the Weekend") címre esélyesen jutott a döntőbe. Mattias csoportja leggyorsabb körét teljesítve az időmérőn is az élen végzett, így igen kedvező pozícióba került, hogy vasárnap elhódíthassa a bajnoki címet - amit az egyik vetélytársával történt incidens ellenére, a nagydöntőben végül ötödikként végezve meg is tett. A Pau-Arnosban harmadiként befutó Azcona a bajnokságban is a harmadik helyen zárt, a CUPRA pedig megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.

A PURE ETCR futamain elért sikerei mellett a CUPRA felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot is gyűjtött, amit máris felhasználhat új, legalább részben elektromos utcai autói fejlesztésében. A piacra az idén bevezetett CUPRA Born és a 2024-ben bemutatkozó Tavascan szintén e közvetlenül a versenypályáról származó ismeretekből profitálhat.

A CUPRA az Extreme E tisztán elektromos versenysorozatában is rajthoz áll, amely a világ távol eső részein zajlik, s célja, hogy a klímaváltozás következtében sérült vidékek javát szolgálja.